

Bouwen aan vertrouwen
Sociaal professionals tussen burgers en overheid
Studentenkorting
Beschrijving
Burgers hebben het vertrouwen in de overheid verloren. Het toeslagenschandaal,
de aardbevingsschade in Groningen, de crisis in de jeugdzorg en de coronacrisis
hebben daar in belangrijke mate aan bijgedragen. Ze voelen zich door de overheid
in de steek gelaten, met een kluitje in het riet gestuurd, niet gehoord, niet serieus
genomen en niet geholpen. Een beroep op voorzieningen leidt vaak tot stress
doordat een foutje grote consequenties kan hebben, zoals het toeslagenschandaal
heeft laten zien. De overheid stelt ook steeds minder vertrouwen in burgers, die bij
één fout al snel als fraudeur worden gezien. Steeds vaker maken hulpvragers geen
gebruik van voorzieningen waar ze wel recht op hebben. En steeds vaker ervaren
sociaal werkers wantrouwen bij hulpvragers.
In dit boek gaan we in op de vraag welke rol sociaal werkers kunnen en zouden
moeten spelen om het wederzijds vertrouwen te herstellen. Aan bod komen
de oorzaken en gevolgen van het gebrek aan vertrouwen, maar er worden ook
handelingsperspectieven voor sociaal werkers geboden om wederzijds vertrouwen
te vergroten. Uitgangspunt is dat vertrouwen niet alleen een individuele kwestie is.
Een hulpvrager kan veel vertrouwen hebben in een sociaal werker, maar weinig in
de organisatie waarvoor deze werkzaam is. Daarom laten de auteurs niet alleen zien
hoe het professioneel vertrouwen maar ook het vertrouwen in organisaties versterkt
kan worden en wat daarvoor nodig is.
Aan dit boek onder redactie van Richard de Brabander, lector Ecosociaal werk aan Hogeschool Inholland, hebben meer dan twintig auteurs meegewerkt, allemaal vanuit hun eigen achtergrond en specialisme.