Heb je een idee voor een publicatie?
Heb jij kennis die je graag wilt delen met onze doelgroep of mis je voor jouw vakgebied goed studiemateriaal en wil je dit graag zelf ontwikkelen? Stuur ons dan een publicatievoorstel of een omschrijving van het soort materiaal dat je mist. We bespreken jouw voorstel in ons uitgeefteam en laten je daarna weten of we aanknopingspunten zien om in gesprek te gaan over een mogelijke samenwerking aan een publicatie.
Onderdelen van een publicatievoorstel
Een publicatievoorstel met de volgende onderdelen vormt een goede basis voor:
- de uitgeefbeslissing
- het schrijven van het manuscript
- het schrijven van het voorwoord
- de promotie van de uitgave
1. Titel en ondertitel
Een goede titel is kort, blijft hangen en dekt de lading van de uitgave. Beide dienen actief de uitgave te verkopen en niet alleen beschrijvend te zijn. Bij voorkeur is de titel stimulerend en de ondertitel informatief.
2. Beschrijving van de inhoud
Beschrijf in twee à drie alinea’s jouw uitgave. Deze beschrijving maakt duidelijk waar de uitgave over gaat:
- het onderwerp
- de inhoud
- het doel
- benadering van het onderwerp
3. Hoofdlijnen
Geef de hoofdlijnen van de uitgave weer:
- titels van hoofdstukken
- paragrafen
- een korte omschrijving van de inhoud van de hoofdstukken
4. Voorbeeldhoofdstuk
Sluit een representatief voorbeeldhoofdstuk bij (als je al zo ver bent). Het gaat erom dat we een indruk krijgen van je schrijfstijl.
5. Bijzondere elementen
Gaat de uitgave bijzondere onderdelen bevatten, zoals figuren, checklists, kaders, formulieren, foto’s of iets degelijks? Of maak je gebruik van digitale media?
6. Digitaal materiaal
Denk ook aan welk digitaal materiaal (video, extra inhoud, uitwerkingen oefeningen en docentenmateriaal) bij de uitgave gaat komen. Er is een digitale omgeving waar aanvullend materiaal bij uitgaves geplaatst kan worden.
7. Omvang
Hoe omvangrijk is/wordt het manuscript? Graag vermelden in aantal woorden. Als dat moeilijk is, geef dan een inschatting van het soort boek (wordt de uitgave dikker/dunner dan een andere uitgave over dit onderwerp?).
8. De auteur(s)
Vertel iets over jezelf:
- een korte biografie
- een lijst van eerdere publicaties
- uitleg van jouw expertise aan potentiële lezers
- waarom kunnen zij jouw uitgave vertrouwen?
9. De doelgroep
Welke mensen gaan jouw uitgave kopen?
- Is jouw uitgave geschikt als studieboek? Zo ja, voor welke opleidingen?
- Ga je de uitgave zelf voorschrijven? Zo ja, om hoeveel studenten/cursisten gaat het dan per jaar?
- Als de uitgave voor professionals is, hoe is deze doelgroep te bereiken (bijvoorbeeld tijdschriften, congressen, websites)?
- Welke connecties heb je waardoor de uitgave goed onder de aandacht te brengen is?
10. De markt
Waarom is het belangrijk dat jouw uitgave nu op de markt wordt gebracht?
11. Concurrentie
Met welke uitgaven gaat jouw uitgave concurreren? Waarin verschilt jouw uitgave van de andere uitgaven? Wanneer er geen echte concurrent is, welke uitgaven komen het meest in de buurt? Waarom wordt jouw uitgave beter?
12. Verkoop en marketing
Wat zijn de unieke eigenschappen van jouw uitgave? Bijvoorbeeld:
- gebruikte methode/didactische opzet
- casestudies en praktijkvoorbeelden
- inhoudelijke vernieuwing ten opzichte van andere uitgaven
- aansluiting bij een studieprogramma
- stijl, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid
Beschrijf daarnaast in één zin wat het belangrijkste verkoopargument is van jouw uitgave.
13. Flaptekst
Een flaptekst dient om mensen te verleiden de uitgave te kopen en te lezen. Jouw concept-flaptekst dient meestal als basis voor de uiteindelijke flaptekst en teksten voor promotiedoeleinden. Een flaptekst beslaat ongeveer 200 woorden en bevat de volgende onderdelen:
- een beschrijving van het onderwerp
- een beschrijving van de methodiek of benadering van het onderwerp
- een beschrijving van de doelgroep
- een introductie van de auteur(s)
14. Verkoop- en promotiekansen
Hoe kun je ons helpen bekendheid te geven aan jouw uitgave? Spreek je voor groepen, schrijf je in periodieken of online, en heb je contacten met de media? Ga je de uitgave gebruiken in workshops of cursussen?
15. Reviewers
Ken je prominenten of personen uit de primaire doelgroep die kunnen meelezen om de uitgave te beoordelen (en wellicht later op de boekenlijst te zetten)?
16. Planning
Wanneer verwacht je klaar te zijn met het manuscript? Wat is een belangrijke datum om de uitgave te publiceren (bijvoorbeeld vanwege de aanvang van een cursus)?