Heb je een idee voor een publicatie?
Heb jij kennis die je graag wilt delen met onze doelgroep of mis je voor jouw vakgebied goed materiaal (en wil je dit graag zelf ontwikkelen)?
Stuur ons dan een bericht met een publicatievoorstel of een omschrijving van het soort materiaal dat je mist.
Jouw voorstel wordt besproken in het uitgeefteam en daarna laten we je weten of we aanknopingspunten zien om met elkaar in gesprek te gaan over het gezamenlijk maken van een publicatie.
U kunt uw publicatievoorstel per e-mail indienen via info@vangorcum.nl
Publicatievoorstel
1. Titel en ondertitel
Een goede titel is kort, blijft hangen en dekt de lading van het boek. Titel en ondertitel zijn er om actief het boek te verkopen en zijn dus niet alleen beschrijvend. Bij voorkeur is de titel stimulerend en de ondertitel informatief.
2. Beschrijving van de inhoud
Beschrijf in twee á drie alinea’s uw boek. Deze beschrijving maakt duidelijk waar het boek over gaat:
• het onderwerp
• de inhoud
• het doel
• benadering van het onderwerp
3. Hoofdlijnen
Geef de hoofdlijnen van het boek weer:
• titels van hoofdstukken
• paragrafen
• een korte omschrijving van de inhoud van de hoofdstukken
4. Voorbeeldhoofdstuk
Sluit een representatief voorbeeldhoofdstuk bij.
5. Bijzondere elementen
Gaat het boek bijzondere onderdelen bevatten, zoals figuren, checklists, kaders, formulieren.
6. Digitaal materiaal
Denk ook aan welk digitaal materiaal (video, extra inhoud, uitwerkingen oefeningen en docentenmateriaal) bij het boek gaat komen. Voor educatieve publicaties
7. Omvang
Hoe omvangrijk wordt de publicatie? Dit is voor veel auteurs moeilijk in te schatten, een indicatie is in deze fase voldoende.
8. De auteur(s)
Vertel iets over jezelf.
• hoe zou je jouw expertise uitleggen aan potentiële lezers?
• waarom ben jij de aangewezen persoon voor deze materie?
• korte biografie (een a twee alinea’s met voor dit onderwerp relevante ervaring/opleiding)
• lijst met eerdere publicaties toe (als die er zijn)
9. Flaptekst
Een flaptekst verleidt mensen om het boek te kopen. Jouw concept-flaptekst vormt meestal de basis voor de uiteindelijke flaptekst en de teksten voor promotie. Een goede flaptekst dwingt je om scherp te beschrijven wat voor boek dit is en helpt ook later bij het schrijfproces.
Een flaptekst is ongeveer 200 woorden lang.
10. De markt
Waarom moet jouw boek nu op de markt worden gebracht? Wie zitten er op te
wachten en waarom?
Met welke boeken gaat het boek concurreren? Waarin verschilt het boek van deze boeken die er zijn? Als er geen echte concurrent is, welke boeken komen het meest in de buurt?
11. De doelgroep
Welke mensen gaan het boek kopen en welk probleem lost het voor hen op?
Hoe is deze doelgroep te bereiken (bijvoorbeeld tijdschriften, congressen, websites)?
12. Verkoop- en promotiekansen
Op welke manier kunnen we samenwerken om het boek onder de aandacht te brengen? Op welke manier heb je al contact met de doelgroep, bijvoorbeeld als spreker, schrijver van artikelen in tijdschriften of via social media?
13. Reviewers
Ken je belangrijke spelers in de primaire doelgroep, die je kunt benaderen om het manuscript te lezen en te beoordelen?